fbpx
Beställ nu

Vikten av träning

Att träna regelbundet är viktigt, det vet alla. Men av olika anledningar har inte alla av oss möjlighet att träna som vi skulle vilja. Därför listar vi här några förslag på vardagsmotion och träningstips som kan få dig att komma igång med träningen.

Promenader med stegräknare i mobilen

Allt blir roligare om man ser resultat direkt. När du har stegräknaren på i din mobiltelefon så kan du börja med ett mål på 3000 steg per dag. Se hur många steg du tar första veckan och börja tävla mot dig själv!

Ta trappan istället för hissen

Att gå i trappor gör att du snabbt får upp pulsen och sätter fart på blodcirkulationen. Dessutom är det skonsamt för lederna att gå uppför i trappor (att gå nedför kan däremot göra ont om man har problem med knän).

Träningstips 1: Styrketräna

Rör på dig dagligen men se till att ha inslag av lite tyngre träning ett par gånger i veckan. Promenera, simma eller lek med barnbarnen så ofta du kan, men glöm inte styrketräningen. Det är just att bygga upp styrka som är nyckeln till ett aktivare liv,

Träningstips 2: Träna funktionellt

De viktigaste muskelgrupperna att bygga upp är ryggen, låren och rumpan. Du bör tänka funktionellt, till exempel tycker många att det kan vara besvärligt att lyfta sig från fåtöljen, då är det benmusklerna som behöver stärkas.

3 styrkeövningar

Knäböj: Sätt dig långsamt ner på en stol, parkbänk eller liknande och res dig sedan upp i ett högre tempo, försök undvika att ta hjälp av armarna. Upprepa. Om du vill göra det lite tyngre hittar du något som är lägre eller håller något med vikt framför kroppen.

Step up: Ställ dig längst ner i en trappa, se till att ledstången är stabil och bra att hålla i. Lyft upp ena foten till första trappsteget och kliv upp. Tänk på att inte skjuta ifrån för mycket med bakre foten utan fokusera på att främre benet ska få arbeta. När du har hittat balans kliver du långsamt ner igen. Det är viktigt att du gör lika många på varje ben.

Stående armhävning: Ställ dig mot en vägg eller liknande, sätt händerna mot väggen. Se till att de är placerade cirka en decimeter under axelhöjd. Böj på armarna långsamt så att överkroppen närmar sig väggen, tryck ifrån med armarna när näsan är nära väggen. Ju längre ifrån du ställer dig, desto jobbigare blir det.

© 2020 Flexovital